Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az artériák (ütőér, verőér) a szívtől távolodó erek, amik a tápanyagban dús vért szállítják a szövetekhez.

 A szívműködést a bőr alatt futó artériák lüktetése által is észlelhetjük. Ezt nevezzük pulzusnak, amit, pl. a csuklón vagy a nyakon tapinthatunk.
 

Az artériák leggyakoribb betegsége az érelmeszesedés

Az elhízás, magas koleszterin szint, a cukorbetegség, a mozgáshiány, a dohányzás kedvez az artériák elmeszesedésének, és test szerte kialakulhatnak arterioszklerózisos tünetek. Mivel ezek a betegségek sokszor halálos szövődménnyel járnak (pl. szívinfarktus), kiemelkedő jelentőségű ezeknek a betegségeknek a megelőzése.

Az alsó végtag ereinek szűkülete miatt járáskor kevesebb oxigén jut az izmokhoz, ami heves fájdalmat vált ki. Ezért kényszerül az érszűkületes beteg járás közben egyre rövidebb út megtétele után megpihenni.
 

 

Mi a teendő érszűkület esetén?

Az orvos által javasolt gyógyszerek szedése, a dohányzás elhagyása és az alábbiakban javasolt torna végzése, illetve rendszeres séta enyhíti a panaszokat.
 

Artériás értorna

A gyakorlatokat minden nap a megfelelő sorrendben kell elvégezni.
A tornát olyan fekvőhelyen kell végezni, amelyről a végtag lelógatható úgy, hogy a láb a

padlót ne érintse. Az egyes gyakorlatokat 4-5-x kell ismételni.
A paplant össze kell hajtani, hogy a légzőtorna közben a lábat arra fel lehessen tenni.

  • Fekvőhelyen, hanyatt fekvés.
  • A combot és a farizmokat feszítse meg és lazítsa el.
  • A beteg alsó végtagot nyújtva csípőből emelje fel és tegye vissza.
  • A beteg alsó végtagot nyújtva csípőből emelje fel és lendítse át jobbra, balra és tegye vissza.
  • Nyújtott alsó végtaggal csípőből lendülettel körözzön.
  • Az ágyról a beteg lábat térdben behajlítva lelógatja.
  • Feszítse lábfejét bokából le és hátra, majd lábát felemeli a levegőbe magasra, vagy felteszi az előre összehajtott paplanra.
  • Légző-gyakorlat: karokkal hátra nyújtózik, és mély levegőt vesz, majd a karokat a test mellé hozza vissza, és kifújja a levegőt.
  • A lábat lelógatva, bokából körzéseket végez mindkét irányba, majd a lábat visszahelyezi a paplanra, és légző-gyakorlat következik.
  • A lábat ismét lelógatva, a lábujjait begörbíti, majd kinyújtja, majd visszateszi a lábat a paplanra, és légző-gyakorlat következik.
  • A lábat lelógatva lengesse meg lazán térdből előre hátra, majd tegye vissza lábát a paplanra, és légző-gyakorlat következik.
  • Lábát leveszi az összehajtott paplanról, és az ágyra helyezi, ezután bokaintegetéssel felemeli a levegőbe, majd leteszi.
  • Alsó végtagját csípőből ki- és befelé fordítással emeli fel és le.
  • Nyújtott alsó végtaggal csípőből mindkét irányba köröz.
  • Alsó végtagját bokakörzés mellett emeli a levegőbe fel és le.
  • Karjait fül mellett magasra emelve nyújtózik, és mély levegőt vesz, majd a karokat oldalt lehozva a levegőt kifújja.
  • Levegőbe nyújtott karokkal, nagy lendülettel felül, miközben lábát lelógatja.

A sétát megelőzően álló helyzetű gyakorlatokat is végezhetünk. A rendszeres séta,

gyaloglás, és a körülményekhez képest aktív életmód folytatás a torna része!
 

 

Tanácsok alsó végtagi érszűkületes betegeknek

  • Rendszeres mozogjon, sétáljon!
  • Naponta végezzen járáspróbát a távolság ellenőrzésére, (a tünetek jelentkezéséig számolja lépéseinek számát)!
  • Hidegtől, traumától védje a lábát!
  • Cipője ne nyomjon!
  • Pamut zoknit hordjon!
  • Pedikűrösét figyelmeztesse betegségéről!
  • Elektroterápiát ne engedélyezzen a végtagon!
  • Ne dohányozzon, ne hízzon el!
  • Vércukorszintjére ügyeljen!